Vrachtauto's zijn niet van glas. Daarom kan een chauffeur vaak niet zien wat er naast en achter de auto gebeurt. Dat noemen ze de dode hoek. Als je een vrachtauto ziet moet je niet in zijn dode hoek komen.
Uitleg over
DODE HOEK.
SpiegelafstelplaatsDe spiegelafstelplaats is een hulpmiddel bedoeld om vrachtwagenchauffeurs de gelegenheid te geven met behulp van lijnen op de bestrating hun
spiegels en
dodehoekspiegels optimaal af te stellen.
Het model is in 1994 in Nederland ontwikkeld door Bert van Velden, destijds werkzaam als adviseur preventie en risicobeheer bij Assurantiebedrijf Hoofdstad. Vervolgens groeide het uit tot een Europees openbaar model voor beroepchauffeurs om de spiegels optimaal af te stellen.
De spiegelafstelplaats bestaat uit getekende vakken op bijvoorbeeld een parkeerplaats die de verplichte zichthoeken van de spiegels laten zien. Op deze spiegelafstelplaats stelt de chauffeur de spiegels aan de rechterzijde van de vrachtwagen juist af zodat ongevallen voorkomen kunnen worden.
In België opende de eerste openbare spiegelafstelplaats in 2009, op het terrein van transportbedrijf
H.Essers in
Wilrijk. Een jaar later besliste Vlaams minister van Mobiliteit
Hilde Crevits dat er in Vlaanderen nood was aan minstens twintig locaties, waar alle vrachtwagenchauffeurs terecht zouden kunnen om hun spiegels af te stellen. Daarom werd de campagne 'Gewoon groter' gelanceerd, waarbij gemeenten, lokale politiezones en bedrijven werd gevraagd om geschikte terreinen ter beschikking te stellen.
De eerste spiegelafstelplaats in het
Brussels Hoofdstedelijk Gewest werd in 2015 ingericht, op de parking van het
Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid in
Haren.