Ter vergelijking: onze eigen
Brussels Airport werd in 2023 bezocht door 22.200.755 reizigers. Best wel kalm dus in vergelijking met de toppers hierboven!
LUCHTHAVEN ZAVENTEMLuchthaven Zaventem, (officieel: Luchthaven Brussel-Nationaal) is de nationale luchthaven van België. Met een oppervlakte van 1245 hectare, (in 2018 circa 235.000 vliegbewegingen en ruim 26 miljoen passagiers per jaar in 2019) is het de grootste luchthaven van het land. Naargelang de windrichting heeft een luchthaven verschillende start- en landingsbanen nodig. Van en naar de luchthaven zijn er vele corridors waarin de vliegtuigen moeten vliegen. Opstijgende en dalende vliegtuigen zijn een grote geluidshinder voor de omliggende woonzones. Een luchthaven telt veel gebouwen, wegen en sporen voor de aan- en afvoer van goederen, personen en diensten. Omdat
Brussel de vestigingsplaats is van veel firma's,
NAVO,
Europese Unie,
West- Europese Unie stijgt het internationaal vliegverkeer zeer sterk. Passagiersvliegtuigen kunnen gebruikmaken van twee pieren, de A-pier voor vluchten van en naar Schengenlanden en de B-pier voor vluchten van en naar niet-Schengenlanden. Een tunnel verbindt de A-pier met het passagiersgebouw. In totaal zijn er 109 parkeerplaatsen, waarvan 54 gates. Ook is er een goederenzone Brucargo aan de noordwestelijke zijde, op het grondgebied van
Melsbroek (
Steenokkerzeel) en
Diegem (
Machelen). Daar is plaats voor 31 toestellen. Op de luchthaven is er parkeergelegenheid voor 10.600 wagens onderverdeeld in 3 parkings.
Vliegvelden in BelgiëBelgië is een klein, dichtbevolkt land in West-Europa, grenzend aan Frankrijk, Nederland, Duitsland, Luxemburg en de Noordzee. België heeft enkele grote internationale vliegvelden die het land verbinden met de rest van de wereld.
Luchthaven Brussel – IATA code BRU ~ 26 miljoen passagiers
Het vliegveld van Brussel wordt ook wel Zaventem Airport genoemd. Het ligt 12 km ten noordoosten van de Belgische hoofdstad, in Zaventem. Volgens recente statistieken is dit het op 20 na drukste vliegveld in Europa. Het dient als basis voor Brussels Airlines, TUIfly Belgium en Thomas Cook Airlines Belgium.
De drukste routes van het vliegveldveld zijn zowel Europese als intercontinentale routes, vooral de route naar New York, die tot de tien drukste internationale routes behoort. Het vliegveld werkt met meer dan 250 luchtvaartmaatschappijen en regelt 238.000 vluchten per jaar.
Een transfer van en naar het vliegveld regel je gemakkelijk. Er zijn nationale en internationale treinen van en naar alle grote steden in Nederland, zoals
Rotterdam,
Den Haag en
Amsterdam vanaf het treinstation op niveau -1.
Andere opties zijn intercity bussen of de shuttlebus vanaf niveau 0. Met de bus kun je niet alleen alle delen van Brussel bereiken, maar ook andere steden in België, zoals
Mechelen,
Leuven,
Vilvoorde,
Jette,
Merchtem, Brussels Expo,
Haacht, Diegem,
Sint-Lambrechts-Woluwe en
Groenendaal.
Luchthaven Brussel-Zuid – IATA code CRL ~ 8 miljoen passagiers
Vliegveld Brussel-Zuid wordt ook wel
Charleroi of Gosselies Airport genoemd. Het ligt in
Gosselies, 46km ten zuiden van Brussel. Het vliegveld biedt vluchten naar veel grote steden, met luchtvaartmaatschappijen Ryanair, Air Corsica, Belavia, Pegasus Airlines, Wizz Air en TUIfly Belgium. Het vliegveld is makkelijk te bereiken met de trein en shuttlebus. Het wegennetwerk is goed ontwikkeld en geavanceerd, dus ook voor buitenlandse reizigers die met de auto reizen is het geen probleem. Een van de meest populaire routes is Brussel – Amsterdam. Je kunt ook prachtige nabijgelegen plaatsen bezoeken, zoals
Brugge,
Namen en
Gent.
Luchthaven Luik – IATA code LGG ~ 0.8 miljoen passagiers
Dit vliegveld heette voorheen Liege-Berset. Het wordt ook wel Liege Airport genoemd en ligt 10km ten westen van het centrum. Het wordt voornamelijk gebruikt voor vrachtverkeer. In 2015 was het het op 7 na drukste vrachtvliegveld in Europa en het op 21 na drukste vrachtvliegveld ter wereld.
Luchthaven Oostende – IATA code OST ~ 0.5 miljoen passagiers
Vliegveld Oostende-Brugge, ook wel bekend als Oostende Airport, ligt 5km ten zuidwesten van het centrum. Dit vliegveld biedt voornamelijk vrachtluchtverkeer maar de laatste jaren neemt het aantal passagiers en commerciële vluchten ook toe.
Luchthaven Antwerpen – IATA code ANR ~ 0.3 miljoen passagiers
Het vliegveld van Antwerpen is een klein internationaal vliegveld in de op 1 na grootste stad in België. Het vliegveld dient als belangrijkste hub voor CityJet.
De Akkoorden van Schengen zijn overeenkomsten tussen een aantal Europese landen om vrij reizen mogelijk te maken. De akkoorden werden in Schengen getekend en staan ook bekend als het
Verdrag van Schengen.
Extra uitleg over Brussels Airport! Klik hier.
Luchthaven Zaventem beschikt over de volgende start- en landingsbanen:

07L - 25R (3638 meter)
07R - 25L (3211 meter)
02 - 20 (2984 meter)
Door de overheersende westenwinden worden meestal start- en landingsbanen 25R en 25L gebruikt.
Zie ook website Luchthaven Zaventem.
Klik hier.
SCHIPHOL - AMSTERDAM. Klik hier en
Klik hier.
De oppervlakte van het hele terrein van Schiphol is 2.787 hectare. Vanuit Schiphol zijn 332 directe bestemmingen naar meer dan 100 landen. In 2020 waren er 71,7 miljoen reizigers, 496.826 vliegtuigbewegingen en er werd 1,57 miljoen ton vracht verwerkt in 2020. Op Schiphol zijn meer dan vijfhonderd bedrijven gevestigd, waar in totaal ongeveer 65.000 mensen werken. Er zijn ongeveer 170.000 directe en indirecte arbeidsplaatsen.
Schiphol beschikt over de volgende start- en landingsbanen:

- 18L - 36R (Aalsmeerbaan, 3400 meter)
- 18C - 36C (Zwanenburgbaan, 3300 m)
- 18R - 36L (Polderbaan, 3800 m)
- 09 - 27 (Buitenveldertbaan, 3450 m)
- 06 - 24 (Kaagbaan, 3500 m)
- 04 - 22 (Oostbaan, 2014 m, normaal gesproken alleen voor kleinere vliegtuigen, maar in geval van zuidwesterstorm wordt deze baan gebruikt voor vliegtuigen van het type Boeing 767 en kleiner).
Hong Kong International AirportHet kunstmatige eiland met het vliegveld Hong Kong International Airport (
Chek Lap Kok) is de nieuwe luchthaven van Hongkong bij het eiland
Lantau. De oude,
Kai Tak, was aan vervanging toe aangezien de populatie van Hong Kong bleef groeien. In de jaren negentig werd begonnen aan de bouw van deze moderne luchthaven. De kosten waren bijna 20 miljard euro. Op 6 juli 1998 werd de luchthaven officieel in gebruik genomen. Chek Lap Kok Airport ligt op het grootste kunstmatige eiland ooit gebaggerd, net voor de kust van Hong Kong, ten westen van
Kowloon.