Het verkeer in het landschap

Havenlandschappen

Een haven is een aanlegplaats voor schepen. Vaak wordt de benaming ook gebruikt om de plek aan te geven waar goederen worden verscheept en gelost. In een haven worden vooral goederen verspreid naar alle delen van het binnenland en het achterland. In een haven moeten alle verkeersmogelijkheden aanwezig zijn.


Top 10 havens wereldwijd 2024 (metrische tonnen goederenoverslag)
  1. Shanghai, China

    Openingsjaar: 1842
    TEU's: 47,03 miljoen
    Ton vracht: 514 miljoen
    Grootte: 88.832 hectare

    In 2021 stond de haven van Shanghai op nummer één wat betreft het grootste vrachtvolume, met een behandeling van ongeveer 47,03 miljoen TEU-containers (twenty-foot equivalent unit), een stijging van 3,5 miljoen ten opzichte van 2020. Uitkijkend over de kust van de Oost-Chinese Zee. De drukste containerhaven heeft een transportnetwerk dat de Yangtze-rivier en andere transportkanalen langs de kust omvat, en heeft toegang tot rivieren in het binnenland en nabijgelegen meerbekkens.


  2. Singapore.

    Bouwjaar : 1819
    TEU's: 37,49 miljoen
    Ton vracht: 578,22 miljoen
    Grootte: 1.482,63 hectare

    De haven van Singapore staat op nummer twee als de op een na drukste haven, met een verwerking van 37,49 miljoen TEU in 2021, De haven telt 53 ligplaatsen met een jaarlijkse capaciteit van bijna 50 miljoen TEU. De organisatie heeft terminals in Tanjong Pagar, Keppe Corporation, Brani, Sembawang, Jurong en Pasir Panjang, hoewel de wereldwijde PSA International- havengroep toegang heeft tot talloze landen en transportnetwerken in Azië, Europa en Amerika. De echte roem van deze haven in Singapore is echter dat het een van de grootste gekoelde containerhavens ter wereld is, met meer dan 12.000 koelcontainers per jaar.


  3. Ningbo/Ningbo-Zhoushan, China.

    Bouwjaar: 1738
    TEU's: 31,07 miljoen
    Ton vracht: 888,96 miljoen
    Grootte: 1.902,71 hectare

    De haven van Ningbo, nu bekend als de haven van Ningbo-Zhoushan na de fusie, had een vrachtvolume van 31,07 miljoen TEU in 2021. Gelegen in het midden van de kustlijn van het Chinese vasteland, heeft het toegang tot de Zijderoute Economische Gordel en waterwegen, waaronder de Yangtze River Delta, en is verbonden met meer dan 600 havens in 100 landen en regio's over de hele wereld. Dit maakt het tot een andere belangrijke haven die betrokken is bij de wereldhandel. Het is bekend dat de prominente haven grondstoffen zoals ijzererts, ruwe olie en steenkool importeert en exporteert. De haven van Ningbo-Zhoushan is een bekende Chinese haven en heeft een overvloed aan onderscheidingen en eervolle vermeldingen ontvangen voor zijn succes, waaronder vermeldingen als een van de Top 500 Chinese ondernemingen en China's top tien invloedrijke merken in de havenindustrie.

  4. Shenzhen, China.

    Bouwjaar: 1980
    TEU's: 28,77 miljoen
    Ton vracht: 194,9 miljoen
    Grootte: 3.953 hectare landoppervlak en 26.193 hectare wateroppervlak

    Deze Chinese haven staat bovenaan deze lijst. De Port of Shenzhen- groep, die uit meerdere havens bestaat en nog steeds groeit, had in 2021 een vrachtvolume van 28,77 miljoen TEU. De organisatie is gevestigd in Shenzhen, China, in de oostelijke provincie Guangdong, en heeft onder meer gebieden in Dachan Bay, en anderen. Het heeft toegang tot steden als Hong Kong, Zhuhai en Macau. Hoewel de mainport in de eerste plaats een containerterminal is, ondersteunt deze ook de distributie van bulkgoederen en olie en aardgas. Shenzhen staat ook bekend als de bijnaam China's Silicon Valley, dus het is logisch om hier ook zo'n belangrijke haven te hebben.


  5. Guangzhou, China.

    Bouwjaar: 1978
    TEU's: 24,18 miljoen
    Ton vracht: 544 miljoen
    Grootte: 1.700 hectare

    Op nummer vijf staat de haven van Guangzhou in China met een vrachtvolume van 24,18 miljoen TEU. Gelegen aan het begin van de Millennium Maritime Silk Road en met toegang tot de Pearl River Delta-regio en de Pan-Pearl River Delta Economic Zone, is bekend dat de zee- en rivierhaven het grootste distributiebereik heeft langs de kust van Zuid-China. Dit alleen al heeft de haven van Guangzhou gemarkeerd als een van de belangrijkste handelshavens van het land. Wat misschien nog indrukwekkender is, is de invloed van de haven op andere industrieën in de omgeving, waaronder onroerend goed, zakenreizen en financiën.


  6. Qingdao, China.

    Bouwjaar: 1892
    TEU's: 23,71 miljoen
    Ton vracht: 630,3 miljoen
    Grootte: 556 hectare

    De haven van Qingdao, die een enorme hoeveelheid vrachtverkeer en containers kan verwerken, staat op de zesde plaats op deze lijst en overtreft daarmee de Zuid-Koreaanse haven van Busan, die deze plaats in 2020 innam. De haven van Qingdao verplaatste in 2021, 23,71 miljoen TEU en is afhankelijk van 52 ligplaatsen om ervoor te zorgen dat de bedrijfsvoering soepel verloopt. In 2014 werd het bedrijf toegevoegd aan het hoofdbestuur van de Hong Kong Stock Exchange en in 2019 aan de Shanghai Stock Exchange.


  7. Busan, Zuid-Korea.

    Bouwjaar: 1876
    TEU's: 22,71 miljoen
    Ton vracht: 91 miljoen
    Grootte: 207,56 hectare

    Met 22,71 miljoen TEU in 2021 heeft de haven van Busan zijn plek verdiend als de zevende drukste haven ter wereld. Gelegen in Busan, Zuid-Korea, maakt de strategische ligging van de haven het mogelijk handel te drijven met 100 verschillende landen en 500 havens. Het heeft een handvol zusterhavens, waaronder een aantal in de VS, gelegen in Seattle en New York. De haven van Busan heeft in 2014 een nieuwe internationale passagiersterminal gebouwd en blijft alleen maar groeien in termen van vrachttonnage. Het is weer een van de belangrijkste havens van de Maritieme Zijderoute.


  8. Hongkong, China.

    Bouwjaar: 1970
    TEU's: 17,8 miljoen
    Ton vracht: 249,3 miljoen
    Grootte: 689,42 hectare

    Nog een van de grootste containerhavens is te vinden in HongKong. De haven van HongKong verwerkt jaarlijks bijna 250 miljoen tonnage vracht. Naast scheepvaartkanalen en werkgebieden heeft het ook 24 ligplaatsen, 25570,8 voet diepwaterfront en tyfoonschuilplaatsen. In tegenstelling tot sommige andere containerhavens worden hier vooral gefabriceerde goederen verwerkt, hoewel er af en toe ook grondstoffen worden verwerkt. Het had in 2004 wel de titel van drukste van alle mondiale containerhavens, maar dat is sindsdien veranderd.



  9. Tianjin, China.

    Bouwjaar: 1860 als Tanggu, heropend als Tianjin in 1952
    TEU's: 20,27 miljoen
    Ton vracht: 231 miljoen
    Grootte: 49.421,07 hectare

    De haven van Tianjin ligt in Noord-China en dient als toegangspunt en maritieme toegangspoort tot de Chinese hoofdstad Peking. Het is misschien niet de nummer één drukste of grootste, maar het is wel de grootste kunstmatig aangelegde haven van China. Van de drukste containerhavens heeft deze een grote focus op duurzaamheid, met zes principes waarop het zich richt, die onderwerpen behandelen als het voorkomen van olielekken, het creëren van een gezonde werkomgeving en het zorgen voor de gemeenschap en het klimaat. Hoewel het in China is gevestigd, bevindt de holdingmaatschappij zich in Hong Kong.


    Rotterdam, Nederland.

    Bouwjaar: geopend in de 14e eeuw
    TEU's: 15,3 miljoen
    Ton vracht: 113,4 miljoen
    Grootte: 31.410 hectare

    De meeste van de grootste havens en terminals bevinden zich in China en andere landen in Azië, maar de haven van Rotterdam staat op de tiende plaats op de lijst. Met jaarlijks een aanzienlijke hoeveelheid van 15,3 miljoen TEU-containers is het opnieuw een gigantische haven. Het containerverkeer dat door de Nederlandse haven gaat, bestaat grotendeels uit petrochemicaliën, biobrandstoffen en plantaardige oliën. Na Rotterdam is de tweede grootste haven van Europa de Antwerpse haven, die op de 14e plaats staat.


10 Grootste containerhavens ter wereld. Klik hier.

Het havengebied
Antwerpen beschikt over het meest uitgestrekte havengebied ter wereld. In de loop der eeuwen is de oppervlakte hiervan gegroeid tot exact 13.057 hectare, ofwel zo’n 20.000 voetbalvelden.
In dit gebied geeft het Havenbedrijf terreinen, magazijnen, afdaken en kaaien in concessie aan privébedrijven om er hun handelsactiviteiten uit te bouwen. Daarnaast beheert het Havenbedrijf samen met andere partijen nutsleidingen, pijpleidingen en windturbines.
Uiteraard is ook een veilige en vlotte doorstroming van al het verkeer in het havengebied van groot belang. Dokken moeten diep genoeg zijn, de kaaimuren sterk genoeg, wegen moeten in orde zijn, de sluizen en zeesluizen moeten voldoende schepen kunnen versassen en goederentreinen moeten praktisch tot op elke terminal (distributieknooppunt) kunnen rijden. Voorbeeld. Kieldrechtsluis in Antwerpen. Klik hier

Het havengebied
Antwerpen beschikt over het meest uitgestrekte havengebied ter wereld. In de loop der eeuwen is de oppervlakte hiervan gegroeid tot exact 12.068 hectare, ofwel zo’n 20.000 voetbalvelden.

Oppervlakte Rechteroever 6.784 ha
Oppervlakte Linkeroever 5.284 ha
Oppervlakte totale havengebied 12.068 ha
Oppervlakte Ontwikkelingszone Saeftinghe: ongeveer 1.000 ha. Op dit moment zijn bepaalde delen van het plan geschorst door de Raad van State.

Lengte wegen: 358 km
Lengte spoorrails: 1.047 km
Lengte pijpleidingen: 1.000 km
Lengte kades: 169 km nuttige aanleglengte, waarvan 120,6 km kaaimuren.

Aantal sluizen in gebruik: 7
Aantal bruggen: 24
Aantal dokken: 40
Aantal boeien op de Schelde: 266
Aantal meerpalen: 5.605
Aantal terminals: 86
Aantal kades: 710 kaainummers + 91 havennummers (niet kaaigebonden nummers)

De haven van Antwerpen ligt 85 km landinwaarts en dit is een troef in de concurrentie met de andere havens uit de strook Hamburg-Le Havre. Vervoer over zee is goedkoper dan over land en dit dankzij het containerverkeer. Overslag is de belangrijkste activiteit in een haven. Men gebruik daarvoor kranen. Antwerpen bezit 157 km aanlegkaaien voor een havengebied met oppervlakte (haven en industriegebied) 14.055 ha. De industrieterreinen beslaan 3.674 ha. Het wegennet is 409 km lang. Het spoorwegnet bedraagt 1.061 km. Er zijn 207 elektrische kaaikranen. Verder zijn er dokken, sluizen, tunnels, ophaalbruggen, loodsen en fabrieken. Spoorwegwagons, vrachtwagens en binnenschepen brengen de goederen naar het binnenland. Door de uitbreiding van de haven gaan er dorpen zoals Doel, Oordenen, Lillo verloren. De Antwerpse petrochemie is op twee na de grootste van de wereld. De goederen worden er niet alleen opgeslagen, maar ook verder behandeld, verdeeld, geassembleerd, verpakt, gecontroleerd, gededouaneerd en verzonden.

Gegevens van 2023. De haven van Antwerpen is een belangrijke werkgever voor de regio Antwerpen-Waasland en voor Vlaanderen. In het havengebied zelf werken er 73.700 mensen, in totaal is de haven goed voor 150.000 jobs. Van januari - juni deden 10.188 zeeschepen de haven van Antwerpen aan. Dat is -2,8% minder in vergelijking met dezelfde periode van vorig jaar. De bruto tonnenmaat bedroeg 139.000.000. ton. Dat is 5,5% minder dan vorig jaar

Zie ook
Jaarverslag 2020. Klik hier.
Goederen overslag in de haven van Antwerpen. Klik hier.
Extra uitleg over de Haven van Antwerpen. Klik hier.

Lees aandachtig de bovenstaande teksten! De foto's en kaarten in de opgave hebben betrekking op de onderstreepte woorden. Al de getoonde gebouwen staan op bovenstaande kaart! De vraag verschijnt als je de muispijl op de foto plaatst.
Combineer een element links met een element rechts. Je kan selecteren uit het uitrolmenu.
ALLES VERWERKT? KLIK DAN PAS OP DE TOETS CONTROLEER.

MEN KAN DE OEFENING OOK OPNIEUW MAKEN, DOOR MET DE RECHTERMUISTOETS OP HET SCHERM TE KLIKKEN EN DAN, ALS HET WOORD BESTAAT, IN HET GEOPENDE VENSTER TE KLIKKEN OP "VERNIEUWEN"

*
In een havenlandschap overheerst
*
In een havenlandschap heeft het lossen en laden nood aan
*
Typische elementen van een havenlandschap zijn
loodsen, kaaien,
*
De Antwerpse haven ligt landinwaarts voornamelijk
*
De grootste haven van Europa is
*
Zeebrugge aan de Belgische kust is een
*
Een kusthaven heeft doorgaans het voordeel van een
*
De haven van Gent strekt zich uit langs het
*
Een haven in het binnenland ligt dichter bij de
verbruiker en is
*
De belangrijke voordelen van containervervoer zijn
lage transportkost,
*
Deze foto geeft een beeld van een
*
Deze foto geeft een beeld van
*
Deze foto geeft een beeld van
*
Deze foto geeft een beeld van
*
Deze foto geeft een beeld van
*
De Antwerpse petrochemie is op twee na
*
De haven van Antwerpen is geevolueerd van een rivierhaven naar een
*
Deze foto geeft een beeld van
*
Deze foto geeft een beeld van
*
Deze foto geeft een beeld van
*
Het transport van auto's en containers noemt men ook
*
Het inschepen of het uitladen van autoschepen
noemt men ook
*
Deze foto bewijst dat dorpen in het havengebied
*
Deze foto toont het belang van
*
De belangrijkste activiteit in een haven is de