Het verkeer in het landschap

HET TOENEMEND VERKEER
Op 1 augustus 2023 telde België 6.030.700 personenwagens, tegenover 5.947.479 een jaar eerder. Dat is een stijging van 1,4%. Het aantal personenwagens is de afgelopen tien jaar gemiddeld met 0,94% gestegen. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van Statbel, het Belgische statistiekbureau.

Het aantal volledig elektrische personenwagens is bijna verdubbeld in een jaar tijd met een stijging van 93,6%. In 2022 waren er 71.651 elektrische wagens; dit cijfer stijgt tot 138.749 in 2023.

Van deze elektrische auto's is het belangrijk op te merken dat 80,8% op naam van een vennootschap staat. Ook al wordt de elektrische wagen in België steeds populairder, toch zijn slechts 26.440 auto’s (19,1%) eigendom van particulieren en 112.056 van vennootschappen.


Voor meer details, statbel.fgov.be Klik hier.

Lengte van het Belgisch wegennet

Wegennet (lengte in km)2000200520102020
België147.121151.372151.410152.256
Autosnelwegen1.7021.7471.7631.785


MONSTERFILES
Iedere dag strekt de ochtendfile op de E19 zich uit van Antwerpen tot Brussel. Op de E313 staat een bijna evenlange file van Grobbendonk tot en met de Antwerpse Ring. De ochtendspits wordt vooral gehinderd door wegenwerken, het slechte weer en te veel voertuigen. Maar ook ongevallen stoppen vaak het verkeer.


GROOTTE VAN HET VOERTUIGENPARK
Aantal personenwagens per brandstoftype en type eigenaar in 2023

2023BedrijfswagenPrivéOnbekendTotaal
Benzine334.5742.687.84873.8313.096.253
Diesel444.7871.746.05910.7032.201.549
Benzine/diesel + elektrisch313.723222.0652.029537.817
Elektrisch112.05626.440253138.749
Gas91319.00145920.373
Andere7.5789.74818.63335.959
Totaal1.213.6314.711.161105.9086.030.700


Sinds 2015 daalt het aantal personenwagens dat op diesel rijdt elk jaar iets sneller. In 2023 zijn er 9,2% minder dieselwagens dan een jaar eerder. Op 1 augustus bedroeg het aantal dieselwagens dus 2.201.549. Tegelijkertijd en net als in 2022 blijft het aantal benzinewagens stijgen (+2,5% in 2023) tot 3.096.253. Benzinewagens vertegenwoordigen momenteel 51,34% van het personenwagenpark, terwijl dit voor dieselwagens 36,51% bedraagt.

Naast personenwagens telt België ook 16.449 autobussen en autocars, 973.447 voertuigen voor goederenvervoer, 56.222 trekkers, 206.405 landbouwtrekkers en 85.625 speciale voertuigen. Er zijn ook 541.665 motorrijwielen geregistreerd in België, wat het wagenpark op 7.910.513 eenheden brengt.

Evolutie van het wagenpark 2021-2023

per 1 augustus2021202220232022/20212023/2022
Wagenpark op 1 augustus (met inbegrip van motorrijwielen)7.751.4227.796.8777.910.513+0,6%+1,5%
Wagenpark op 1 augustus (met inbegrip van motorrijwielen)7.751.4227.796.8777.910.513+0,6%+1,5%
Personenwagens5.927.9125.947.4796.030.700+0,3%+1,4%
- rijdend op benzine2.951.7703.021.1023.096.253+2,3%+2,5%
- rijdend op diesel2.623.5562.424.9322.201.549-7,6%-9,2%
- rijdend op gas15.99917.74020.373+10,9%+14,8%
- met elektrische motor 40.85171.651138.749+75,4%+93,6%
- hybride258.916375.107537.817+44,9%+43,4%
- niet nader bepaald36.82036.94735.959+0,3%-2,7%
Autobussen en autocars16.62816.55716.449-0,4%-0,7%
Voertuigen voor goederenvervoer (a)946.427958.553973.447+1,3%+1,6%
Trekkers (b)53.89955.07556.222+2,2%+2,1%
Landbouwtrekkers200.332203.472206.405+1,6%+1,4%
Speciale voertuigen (d)80.87682.63485.625+2,2%+3,6%
Motorrijwielen (c)525.348533.107541.665+1,5%+1,6%
Inwoners per personenwagen op 1 augustus1,92,01,9+0,5%-0,5%


(a) Vrachtwagens, bestelwagens, terreinwagens en tankwagens.
(b) Trekkers zijn bedrijfsmotorvoertuigen waaraan opleggers (voertuig zonder voorste as) gekoppeld worden.
(c) Alle motorrijwielen die 40 km/u of sneller rijden. Dit zijn alle motorfietsen en de meeste bromfietsen.
(d) Speciale voertuigen zijn trage voertuigen waarvan de afmetingen en het gewicht de toegelaten maximumwaarden overschrijden. De hoogst toegelaten massa bedraagt in België 44 ton. Voertuigen van deze categorie mogen dus enkel op de openbare weg onder strikte voorwaarden.

ZIE OOK
Autosnelwegen. Klik hier.
Wegennet. Klik hier.

FILES
Ook files en verkeersproblemen berokkenen de maatschappij en de economie ernstige schade. Vrachtwagens en auto’s die stilstaan, veroorzaken stress, tijdverlies, milieuvervuiling en hinder. Ook vanuit economisch oogpunt is het duidelijk dat bedrijven verliezen aan vrachtwagens die met hun vracht stilstaan op de weg, of aan werknemers die tijd verliezen op de baan en niet onbezorgd op hun werk geraken. De kostprijs van een vrachtwagen, die stilstaat, wordt geschat op 36,37 euro/uur. De kostprijs van een stilstaande wagen bedraagt 10,58 euro/uur. Voor wagens wordt gerekend met een gemiddelde bezettingsgraad van 1,1 personen per wagen.

TOTALE VERKEERSSTROOM OP DE E313 IN BELGIË
De E313 is een behoorlijk drukke autosnelweg, zeker naarmate men zich dichter bij Antwerpen bevindt. De verkeersvolumes op het gemeenschappelijke stuk E34-E313 behoren, relatief gezien, tot de hogere in de Antwerpse regio. Het wegvak Antwerpen-Oost – Wommelgem verwerkt tot 150.000 voertuigen/dag oftewel 180.000 PWE1/dag, wat evenveel is als pakweg de Kennedytunnel. Ook als men het aantal beschikbare rijstroken in rekening brengt verwerkt dit wegvak dagelijks evenveel voertuigen per rijstrook als het drukste stuk autosnelweg: de R1 Berchem-Borgerhout. Verder richting Luik ligt de intensiteit op het vak Wommelgem-Ranst al heel wat lager (127.000 voertuigen/dag). Het tussenin gelegen op- en afrittencomplex Wommelgem is, qua verkeersvolumes één van de belangrijkste van de regio en is verantwoordelijk voor 27% van alle verkeer tussen AntwerpenOost en Wommelgem. Tijdens de spitsuren zorgt dit complex voor een netto toename van 1.300 PWE/uur. Na Ranst splitst de autosnelweg zich uit in de E34 richting Turnhout/Eindhoven en de E313 richting Hasselt/Luik, waarbij de E34 ongeveer 45% van het verkeer voor zijn rekening neemt. De overige 55% vindt men terug op de E313. Vanaf hier verwerkt de E313 dagelijks nog een goede 72.000 voertuigen, een intensiteit die gestaag afneemt naarmate men zich verder van Antwerpen bevindt. Kantelpunt is Geel-Oost (provinciegrens met Limburg), vanaf waar de verkeersvolumes op de E313 terug toenemen richting Lummen.

1 PWE= PersonenWagen Equivalenten. Bij deze eenheid wordt, in tegenstelling tot het aantal voertuigen, rekening gehouden met de extra plaats die vrachtwagens innemen op de weg ten opzichte van een personenvoertuig (1 personenwagen of bestelwagen = 1 PWE ; 1 vrachtwagen = 2 PWE)

De N-715 Hasselt-Eindhoven is in Houthalen de drukste gewestweg van heel België. Dat blijkt uit de jongste verkeerstellingen van de Vlaamse Gemeenschap. Op een werkdag rijden er tussen 6 uur 's ochtends en 10 uur 's avonds maar liefts 40.900 voertuigen op de Grote Baan dwars door Houthalen. Opmerkelijk is dat het op de N-715 ook drukker is dan op veel autowegen in Limburg. Op de E-313 bijvoorbeeld ter hoogte van Hasselt rijden er slechts 34.000 voertuigen. Dat zijn er dus 6.000 minder dan op de weg naar Eindhoven. In België is het trouwens op geen enkele gewestweg drukker dan in Houthalen. De N16 in Temse is ook één van de drukste gewestwegen. Wekelijks passeren er meer dan 200.000 voertuigen, waaronder heel wat vrachtwagens.

De R70, of de Groene Boulevard, is de kleine ringweg rond de Belgische stad Hasselt. De weg vormt een volledige lus rond het centrum van de stad. Het autoverkeer geschiedt op 2 rijvakken die aan de buitenzijde in tegenwijzerzin lopen. Aan de binnenzijde zijn er naast parkeerplaatsen op meerdere plaatsen brede zones voorbehouden voor voetgangers. Deze zones werden beplant met bomen. De ringweg heeft een lengte van ongeveer 2,5 kilometer.

De ringweg werd tussen 1846 en 1855 aangelegd op de vroegere stadswallen en was volledig beplant met bomen. Door het toenemende autoverkeer werd het aantal rijvakken verdubbeld op het einde van de jaren 1950 en verdwenen de bomen. Na de aanleg van de Grote Ring nam de druk van het autoverkeer terug af waardoor het mogelijk was om het aantal rijvakken op de ring terug te halveren. Tussen 1997 en 2000 werd de ring dan ook heringericht en omgevormd tot de huidige Groene Boulevard.

Zie ook.
Filezwaarte 2023. Klik hier.
Noord-zuidverbing in Limburg (N74 Hasselt-Eindhoven). Klik hier.



De mogelijkheden die geboden worden door de nieuwe technologieën om flexibeler te werken, worden in België dus onvoldoende benut. Onze huidige manier van werken en het woon-werkverkeer dat dit met zich meebrengt, is dringend aan herziening toe. Dankzij e-mail, internet, mobiele telefoons en internethotspots maakt het weinig uit waar iemand werkt. Wat telt, is het resultaat." Als er niets verandert, dreigen heel wat ondernemingen hun getalenteerde werknemers te verliezen omdat de verplaatsingen van de woonplaats naar het kantoor te belastend zijn." 15 procent van de Belgische werknemers heeft de voorbije 2 jaar overwogen om zijn job op te zeggen omwille van de te lange pendeltijd. Van de mensen die elke dag meer dan een uur in hun auto of op het openbaar vervoer doorbrengen, gaf zelfs 44 procent aan na te denken over een nieuwe job. Naast het tijdverlies, de vermoeidheid en de stress die ermee gepaard gaan, hebben die verplaatsingen niet alleen een intrinsieke kostprijs, maar ook een kostenplaatje dat enkel te wijten is aan het fileleed.


Zie ook actuele verkeersinformatie voor Vlaanderen. Klik hier.

Bestudeer eerst bovenstaande cursus.
IN ONDERSTAANDE GEGEVENS STAAN ER VAAK HYPERLINKS. KLIK ER OP EN LEES OOK DIE TEKSTEN.
ER WORDEN DAAR VRAGEN OVER GESTELD.

Antwoorden te halen uit bovenstaande gegevens. Selecteer het antwoord dat je het meest juist lijkt en/of vul in.

MEN KAN DE OEFENING OOK OPNIEUW MAKEN, DOOR MET DE RECHTERMUISTOETS OP HET SCHERM TE KLIKKEN EN DAN, INDIEN HET WOORD ER STAAT, IN HET GEOPENDE VENSTER TE KLIKKEN OP "VERNIEUWEN"