Transport - 1

Vervoer of transport is het verplaatsen van personen of goederen. Dit kan met bijvoorbeeld de auto, fiets, trein, per vliegtuig, enzovoort. Bij vervoer kan het gaan om tastbare zaken van dingen (bijvoorbeeld goederenvervoer), vloeistoffen (bijvoorbeeld olietransport), gassen (bijvoorbeeld aardgas), dieren (bijvoorbeeld veetransport) of mensen (personenvervoer), maar ook om niet direct tastbare zaken zoals energie (bijvoorbeeld elektriciteitstransport of warmtetransport) of informatie (bijvoorbeeld datatransport). Voor het vervoer wordt gebruikgemaakt van vervoermiddelen. Elk type vervoer kent hiervoor zijn eigen specifieke vervoermiddel(en). Het proces van verplaatsingen wordt verkeer genoemd. Bij deze vormen van vervoer verandert het vervoermiddel van plaats en daarmee de zaken. Maar er is ook vervoer door middel van vervoermiddelen die op hun plaats blijven, zoals pijpleidingen, elektriciteitsleidingen, waterleidingen, datacommunicatienetwerken, enz.

Personenvervoer: vervoer van personen wordt personenvervoer genoemd. Dit kan zijn:Wegverkeer is verkeer dat over een weg gebeurt, per auto, bus, fiets, bromfiets, te voet, enz. Ook openbaar vervoer per tram kan tot wegverkeer gerekend worden, omdat dit ook op de openbare weg plaatsvindt.

Het verkeer op de weg wordt gereguleerd door middel van verkeersregels (België) en verkeerstekens (België).

Geschiedenis

Geschiedenis van het wegvervoer Klik hier.
Maritieme geschiedenis. Klik hier.
Geschiedenis van de luchtvaart. Klik hier.
Vervoer in de middeleeuwen. Klik hier.

Het wegverkeer kan problemen met zich meebrengen. De belangrijkste zijn:
Goederenvervoer

Goederenvervoer is het verplaatsen van goederen (vracht) over de weg per vrachtauto, over het water per schip, over spoorrails per trein (vaak een aparte goederentrein), door de lucht per vliegtuig en door pijpleidingen. Goederenvervoer kan deel uitmaken van logistieke dienstverlening. In het goederenvervoer is de informatiebehoefte zeer belangrijk. Er is ook een verschuiving te zien hoe deze informatie beschikbaar wordt gesteld. Een standaard is EDI, electronic data interchange. Goederen worden voor statistieken meestal onderverdeeld in groepen. Een veel gebruikte Europese indeling is de NSTR.

Vervoerder: Een vervoerder is een onderneming die gespecialiseerd is in het vervoeren van goederen of personen. Dat transport kan geschieden via de weg, spoor, water, lucht, via een pijpleiding of een combinatie van deze. Een vervoerder van goederen werkt in opdracht van verladers.
Zie ook. Vrachtbrief (transport).

Vervoermiddelen

Wegvervoer
Zie ook openbaar vervoer van A tot Z. Klik hier.

Scheepvaart
Zie ook.
Scheepvaart van a tot z. Klik hier.
Lijst van scheepstypen. Klik hier.

Spoorwegen
Zie ook
Spoorwegen van A to Z. Klik hier.
Tram en metro van A tot Z. Klik hier.


Luchtvaart
Zie ook luchtvaart van A tot Z. .

amfibisch vervoer, amfibisch transportschip
amfibische oorlogvoering

Vervoer en duurzaamheid

Hoewel er duurzame vormen van vervoer bestaan is vervoer tot op heden, in zijn geheel bezien, niet duurzaam. Ten eerste heeft de aanleg van verkeersinfrastructuur negatieve effecten, zoals het gebruik van natuurlijke hulpbronnen en grootschalige verstoring van de natuur. Ook de productie van de transportmiddelen verloopt doorgaans niet op duurzame wijze. Omdat veruit de meeste vervoermiddelen worden aangedreven door fossiele brandstoffen, draagt vervoer bij aan geluidsoverlast en luchtvervuiling, onder andere door fijnstof. Vervoer en transport dragen daarnaast sterk bij aan de uitstoot van broeikasgassen. Het aandeel van vervoer in de totale uitstoot van broeikasgassen in Europa is gestegen van 15 procent in 1990, naar 25 procent in 2017. Inmiddels spannen vele betrokken partijen zich in om vervoer te verduurzamen. Zo wordt er bijvoorbeeld gewerkt aan efficiëntere voertuigen en een vergroting van de efficiency van het transportsysteem in zijn geheel, bijvoorbeeld door het gebruik van slimme en digitale technologieën. Daarnaast wordt er gewerkt aan een betere recycling van de vervoermiddelen. Van groot belang is het vervangen van fossiele brandstoffen door alternatieve brandstoffen of door aandrijving op basis van elektriciteit. In het in 2019 in Nederland gesloten Klimaatakkoord zijn specifieke afspraken gemaakt over de verduurzaming van de sector mobiliteit. In 2019 stelde de Europese Commissie zich tot doel dat de broeikasgasemissies door vervoer in 2050 90% lager moeten zijn. Het reduceren van de uitstoot van broeikasgassen door vervoer is moeilijk omdat het gunstige effect van doorgevoerde verbeteringen verloren dreigt te gaan door de voortdurende snelle groei van het transport van personen en vracht.

Personenvervoer per trein wordt wel gezien als alternatief voor vervoer per vliegtuig, zie: Toekomst treinverkeer als alternatief voor Luchtvaart binnen Europa op Luchtvaart.

Zie ook
Categorie:Vervoer. Klik hier.
Categorie:Goederenvervoer. Klik hier.
Categorie:Intern transportmiddelen. Klik hier.
Transporteconomie.Klik hier.

Bestudeer eerst bovenstaande cursus.
Vul de gaten in. Druk dan op de toets "Controleer" om je antwoorden te controleren. Gebruik wanneer aanwezig, de "Hints"-knop om een extra letter te krijgen, wanneer je het lastig vindt om een antwoord te geven. Je kan ook op de "[?]"-knop drukken om een aanwijzing te krijgen. Let wel: je verliest punten, wanneer je hints of aanwijzingen vraagt!

MEN KAN DE OEFENING OOK OPNIEUW MAKEN, DOOR MET DE RECHTERMUISTOETS OP HET SCHERM TE KLIKKEN EN DAN IN HET GEOPENDE VENSTER, ALS HET WOORD BESTAAT,TE KLIKKEN OP "VERNIEUWEN"
   belastingen      broeikasgassen      bunkerbrandstof      containerisatie      goederen      Goederentreinen      handel      helikopters      hogesnelheidstreinen      infrastructuur      Intercitytreinen      Kabeltransport      kernenergie      landingsrechten      liftkracht      locomotief      luchthaven      luchtvervuiling      machines      parkeerplaatsen      perslucht      personenauto      personenvervoer      pijpleiding      rails      ruimte      spierkracht      steden      stoomschepen      tol      werkdieren      windenergie   
Transport is de gemakkelijkste manier om mensen, dieren en van de ene locatie naar de andere te verplaatsen. Met andere woorden, de actie van transport wordt gedefinieerd als een bepaalde beweging van een organisme of ding van een punt A (een plaats in de ruimte) naar een punt B. Transport gebeurt via lucht, land (spoor en weg), water, kabel en ruimte. Het veld kan worden onderverdeeld in , voertuigen en bedrijfsactiviteiten (één van de vele activiteiten in het functioneren van het bedrijf). Transport maakt tussen mensen mogelijk, wat essentieel is voor de ontwikkeling van beschavingen. De vervoersinfrastructuur bestaat uit de vaste installaties, waaronder wegen, spoorwegen, luchtwegen, waterwegen, kanalen, pijpleidingen en terminals zoals luchthavens, treinstations, busstations, magazijnen en havens. Terminals kunnen worden gebruikt voor zowel de uitwisseling van passagiers en vracht als voor onderhoud.

Voertuigen die op deze netwerken rijden, kunnen auto's, fietsen, bussen, treinen, vrachtwagens, helikopters, waterscooters, ruimtevaartuigen en vliegtuigen zijn.

Operaties hebben te maken met de manier waarop de voertuigen worden bediend en de procedures die hiervoor zijn opgesteld, inclusief financiering, wettigheid en beleid. In de transportsector kunnen de exploitatie en het eigendom van de infrastructuur openbaar of privé zijn, afhankelijk van het land en de modus.

Het kan openbaar zijn, waar exploitanten geregelde diensten aanbieden, of privé. Het goederenvervoer is gericht op , hoewel bulktransport wordt gebruikt voor grote hoeveelheden duurzame artikelen. Transport speelt een belangrijke rol bij economische groei en globalisering, maar de meeste soorten veroorzaken luchtvervuiling en gebruiken grote hoeveelheden land. Hoewel het zwaar wordt gesubsidieerd door regeringen, is een goede transportplanning essentieel om het verkeer te laten stromen en stadsuitbreiding te beperken.

De eerste officiële erkenning van de rol van transport in duurzame ontwikkeling door de Verenigde Naties was tijdens de Wereldtop van de Verenigde Naties in 1992. Tijdens de Wereldconferentie van de Verenigde Naties in 2012 erkenden wereldleiders unaniem dat transport en mobiliteit centraal staan ​​bij het behalen van de duurzaamheidsdoelstellingen. In de afgelopen jaren zijn gegevens verzameld om aan te tonen dat de transportsector bijdraagt ​​aan een kwart van de wereldwijde uitstoot van en dat duurzaam transport dus is geïntegreerd in verschillende duurzameontwikkelingsdoelstellingen voor 2030, vooral die met betrekking tot voedsel, veiligheid, gezondheid, energie, economische groei, infrastructuur en steden en menselijke nederzettingen. Het halen van de doelstellingen op het gebied van duurzaam vervoer zou bijzonder belangrijk zijn om de Overeenkomst van Parijs te halen.

Door mensen aangedreven

Menselijk aangedreven vervoer, een vorm van duurzaam vervoer, is het vervoeren van mensen en / of goederen met behulp van menselijke , in de vorm van lopen, rennen en zwemmen. Dankzij de moderne technologie hebben de menselijke kracht kunnen vergroten. Door mensen aangedreven vervoer blijft populair om redenen van kostenbesparing, vrije tijd, lichaamsbeweging en milieubewustzijn; het is soms het enige beschikbare type, vooral in onderontwikkelde of ontoegankelijke regio's.
Hoewel mensen zonder infrastructuur kunnen lopen, kan het transport worden verbeterd door het gebruik van wegen, vooral wanneer de menselijke kracht wordt gebruikt met voertuigen, zoals fietsen en inline skates. Door mensen aangedreven voertuigen zijn ook ontwikkeld voor moeilijke omgevingen, zoals sneeuw en water, door waterscooters, te roeien en te skiën.

Dierlijk aangedreven

Door dieren aangedreven vervoer is het gebruik van (trerkdier en lastdier) voor het verplaatsen van mensen en goederen. Mensen kunnen een aantal van de dieren rechtstreeks berijden, ze gebruiken als lastdieren om goederen te vervoeren, of ze gebruiken, alleen of in teams, om sleeën of voertuigen op wielen te trekken.

Lucht

Een vliegtuig met vaste vleugels, gewoonlijk vliegtuig genoemd, is een tuig dat zwaarder is dan lucht en waarbij beweging van de lucht ten opzichte van de vleugels wordt gebruikt om te genereren. De term wordt gebruikt om dit te onderscheiden van draaivleugelvliegtuigen, waarbij de beweging van de liftoppervlakken ten opzichte van de lucht liftkracht genereert. Een gyroplane is zowel een vaste vleugel als een roterende vleugel. Vliegtuigen met vaste vleugels variëren van kleine trainers en recreatievliegtuigen tot grote vliegtuigen en militaire vrachtvliegtuigen.
Twee dingen die nodig zijn voor vliegtuigen zijn luchtstroom over de vleugels voor liftkracht en een gebied om te landen. De meeste vliegtuigen hebben ook een nodig met de infrastructuur voor onderhoud, bevoorrading, bijtanken en voor het laden en lossen van bemanning, vracht en passagiers. Terwijl de overgrote meerderheid van de vliegtuigen landt en opstijgt op het land, zijn sommige in staat om op te stijgen en te landen op ijs, sneeuw en kalm water.
Het vliegtuig is na de raket de op een na snelste transportmethode. Commerciële vliegtuigen kunnen tot 955 kilometer per uur bereiken, eenmotorige vliegtuigen 555 kilometer per uur. De luchtvaart kan snel mensen en beperkte hoeveelheden vracht over langere afstanden vervoeren, maar maakt hoge kosten en energieverbruik; voor korte afstanden of op moeilijk bereikbare plaatsen kunnen worden ingezet.

Vervoer over land omvat alle vervoerssystemen over land die zorgen voor het verkeer van mensen, goederen en diensten. Vervoer over land speelt een cruciale rol bij het met elkaar verbinden van gemeenschappen. Vervoer over land is een sleutelfactor bij stadsplanning. Het bestaat uit 2 soorten, spoor en weg.

Het spoor

Bij spoorvervoer rijdt een trein langs een set van twee parallelle stalen , ook wel een spoorlijn of spoorweg genoemd. De rails zijn verankerd loodrecht op banden (of dwarsliggers) van hout, beton of staal, met een constante afstand van elkaar. De rails en loodrechte balken worden op een fundering van beton of samengeperste aarde en grind in een ballastbed geplaatst. Alternatieve methoden zijn onder meer monorail en maglev.
Een trein bestaat uit een of meer met elkaar verbonden voertuigen die op de rails rijden. De voortstuwing wordt gewoonlijk geleverd door een die een reeks niet-aangedreven auto's vervoert die passagiers of vracht kunnen vervoeren. De locomotief kan worden aangedreven door stoom, diesel of door elektriciteit.
zijn langeafstandsdiensten die steden met elkaar verbinden; moderne kunnen snelheden tot 350 km / u halen, maar hiervoor is speciaal aangelegd spoor nodig. Regionale treinen en forensentreinen voeden steden vanuit voorsteden en omliggende gebieden, terwijl intra-stedelijk vervoer wordt uitgevoerd door trams met hoge capaciteit en snelle transits, die vaak de ruggengraat van het openbaar vervoer van een stad vormen. gebruikten traditioneel gesloten wagens, waarbij de lading handmatig moest worden geladen en gelost. Sinds de jaren zestig zijn er containertreinen zijn de dominante oplossing geworden voor algemeen goederenvervoer, terwijl grote hoeveelheden bulk worden vervoerd met speciale treinen.

Weg

Een weg is een identificeerbare route, weg of pad tussen twee of meer plaatsen. Wegen zijn doorgaans afgevlakt, geplaveid of anderszins voorbereid om gemakkelijk te kunnen rijden; hoewel ze dat niet hoefden te zijn, en historisch gezien waren veel wegen gewoon herkenbare routes zonder enige formele constructie of onderhoud. In stedelijke gebieden kunnen wegen door een stad of dorp lopen en straten worden genoemd, die een dubbele functie hebben als erfdienstbaarheid en route in de stad. Het meest voorkomende wegvoertuig is de auto, een op wielen die zijn eigen motor vervoert. Andere gebruikers van wegen zijn bussen, vrachtwagens, motorfietsen, fietsen en voetgangers. Wegvervoer biedt de weggebruikers volledige vrijheid om het voertuig naar behoefte en gemak van de ene rijstrook naar de andere en van de ene weg naar de andere over te brengen. Deze flexibiliteit van veranderingen in locatie, richting, snelheid en reistijden is niet beschikbaar voor andere vervoerswijzen. Het is alleen mogelijk om van deur tot deur service te verlenen via wegvervoer. Auto's bieden een hoge flexibiliteit met een lage capaciteit, maar vergen veel energie en ruimtegebruik, en zijn de belangrijkste bron van schadelijk lawaai en in steden; bussen maken efficiënter reizen mogelijk ten koste van verminderde flexibiliteit. Wegvervoer per vrachtwagen is vaak de eerste en laatste fase van het goederenvervoer.

Water

Watertransport is beweging over het water - zoals een binnenschip, boot schip of zeilboot - over een watermassa, zoals een zee, oceaan, meer, kanaal of rivier. In de 19e eeuw werden de eerste ontwikkeld, waarbij een stoommachine werd gebruikt om een scheprad of een propeller aan te drijven om het schip te verplaatsen. De stoom werd geproduceerd in een ketel met hout of kolen en gevoed door een externe stoomverbrandingsmotor. Nu hebben de meeste schepen een verbrandingsmotor die een licht geraffineerd type petroleum gebruikt, genaamd. Sommige schepen, zoals onderzeeërs, gebruiken om de stoom te produceren. Recreatief of educatiefvaartuigen gebruiken nog steeds , terwijl sommige kleinere vaartuigen verbrandingsmotoren gebruiken om een ​​of meer propellers aan te drijven, of, in het geval van jetboten, een binnenboord waterstraal. In gebieden met ondiepe diepgang worden hovercrafts voortgestuwd door grote ventilatoren. Hoewel het traag is in vergelijking met ander transport, is modern zeetransport een zeer efficiënte methode om grote hoeveelheden goederen te vervoeren. Vervoer over water is aanzienlijk goedkoper dan vervoer door de lucht. De korte vaart en veerboten blijven in kustgebieden levensvatbaar.

Andere modi


Transport via pijpleidingen stuurt goederen door een buis; meestal worden vloeistoffen en gassen gestuurd, maar pneumatische buizen kunnen ook vaste capsules met verzenden. Voor vloeistoffen / gassen kan elke chemisch stabiele vloeistof of gas door een pijpleiding worden gestuurd. Er bestaan ​​korteafstandssystemen voor rioolwater, drijfmest, water en bier, terwijl langeafstandsnetwerken worden gebruikt voor aardolie en aardgas.

is een brede modus waarbij voertuigen aan kabels worden getrokken in plaats van aan een interne stroombron. Het wordt meestal gebruikt bij steile hellingen. Typische oplossingen zijn onder meer een kabelbaan, liften, roltrap en skiliften.

Ruimtevlucht is transport vanuit de atmosfeer van de aarde naar de door middel van een ruimtevaartuig. Hoewel er veel onderzoek is gedaan naar technologie, wordt deze zelden gebruikt, behalve om satellieten in een baan om de aarde te brengen en wetenschappelijke experimenten uit te voeren. De mens is echter op de maan geland en er zijn sondes naar alle planeten van het zonnestelsel gestuurd.

Suborbitale ruimtevluchten zijn de snelste van de bestaande en geplande transportsystemen van een plaats op aarde naar een verre "andere plaats" op aarde. Sneller transport zou kunnen worden bereikt door een deel van een lage baan om de aarde, of door dat traject nog sneller te volgen met behulp van de voortstuwing van de raket om het te sturen.

Infrastructuur

Infrastructuur zijn de vaste installaties waarmee een voertuig kan opereren. Het bestaat uit een rijbaan, een terminal en voorzieningen voor parkeren en onderhoud. Voor spoor-, pijpleiding-, weg- en kabeltransport moet de gehele reisweg van het voertuig zijn geconstrueerd. Lucht- en vaartuigen kunnen dit vermijden, aangezien de lucht- en zeeweg niet aangelegd hoeven te worden. Ze hebben echter een vaste infrastructuur nodig bij terminals.
Terminals zoals luchthavens, havens en stations zijn locaties waar passagiers en vracht van het ene voertuig of de andere modus kunnen worden overgebracht. Wat het passagiersvervoer betreft, integreren terminals verschillende vervoerswijzen zodat passagiers die tussen vervoerswijzen wisselen, kunnen profiteren van de voordelen van elke vervoerswijze. Bijvoorbeeld, de luchthaven heeftspoorverbindingen naar het centrum en buitenwijken. De terminals voor auto's zijn , terwijl bussen en touringcars vanaf eenvoudige haltes kunnen rijden. Voor vracht fungeren terminals als overslagpunten, hoewel een deel van de vracht rechtstreeks van het punt van productie naar het punt van gebruik wordt vervoerd.
De financiering van infrastructuur kan zowel publiek als privaat zijn. Vervoer is vaak een natuurlijk monopolie en een noodzaak voor het publiek; wegen, en in sommige landen worden spoorwegen en luchthavens gefinancierd door middel van . Nieuwe infrastructuurprojecten kunnen hoge kosten met zich meebrengen en worden vaak met schulden gefinancierd. Veel eigenaren van infrastructuur leggen daarom gebruiksvergoedingen op, zoals op luchthavens of op wegen. Onafhankelijk hiervan kunnen autoriteiten belastingen heffenover de aankoop of het gebruik van voertuigen. Vanwege slechte prognoses en overschatting van passagiersaantallen door planners, is er vaak een tekort aan voordelen voor vervoersinfrastructuurprojecten.

Voertuigen

Een voertuig is een niet-levend apparaat dat wordt gebruikt om mensen en goederen te vervoeren. In tegenstelling tot de infrastructuur beweegt het voertuig mee met de lading en berijders. Tenzij het wordt voortgetrokken / geduwd door een kabel of spierkracht, moet het voertuig voor zijn eigen voortstuwing zorgen; dit wordt meestal gedaan door middel van een stoommachine, verbrandingsmotor, elektromotor, een straalmotor of een raket, hoewel er ook andere voortstuwingsmiddelen bestaan. Voertuigen hebben ook een systeem nodig om de energie in beweging om te zetten; dit wordt meestal gedaan door middel van wielen, propellers en druk.
Voertuigen worden meestal bemand door een chauffeu . Sommige systemen, zoals people movers en sommige snelle transits, zijn echter volledig geautomatiseerd. Voor personenvervoer moet het voertuig een compartiment, stoel of platform voor de passagiers hebben. Eenvoudige voertuigen, zoals auto's, fietsen of eenvoudige vliegtuigen, kunnen een van de passagiers als bestuurder hebben.

Operatie

Privévervoer is alleen onderhevig aan de eigenaar van het voertuig, die het voertuig zelf bedient. Voor openbaar vervoer en vrachtvervoer worden operaties uitgevoerd door particuliere ondernemingen of door overheden. De infrastructuur en voertuigen kunnen eigendom zijn van en worden beheerd door hetzelfde bedrijf, of ze kunnen worden beheerd door verschillende entiteiten. Traditioneel hebben veel landen een nationale luchtvaartmaatschappij en een nationale spoorweg. Sinds de jaren tachtig zijn veel hiervan geprivatiseerd. De internationale scheepvaart blijft een zeer concurrerende bedrijfstak met weinig regelgeving, maar havens kunnen eigendom zijn van de overheid.

Het beleid

Naarmate de wereldbevolking toeneemt, groeien steden in omvang en bevolking - volgens de Verenigde Naties woont 55% van de wereldbevolking in , en tegen 2050 zal dit aantal naar verwachting stijgen tot 68%. Het openbaar vervoerbeleid moet evolueren om tegemoet te komen aan de veranderende prioriteiten van de stedelijke wereld. Het instellen van beleid dwingt orde in het vervoer af, wat van nature chaotisch is omdat mensen zo snel mogelijk van de ene plaats naar de andere proberen te reizen. Dit beleid helpt ongevallen te verminderen en levens te redden.