Detailhandel is het verkopen van
consumptiegoederen of
diensten aan
klanten via meerdere
distributiekanalen om winst te maken. detailhandelaars voldoen aan de vraag die wordt geïdentificeerd via een
toeleveringsketen. De term "detailhandelaar" wordt doorgaans gebruikt wanneer een dienstverlener de kleine bestellingen van veel individuen, die eindgebruikers zijn, vervult in plaats van grote bestellingen van een klein aantal
groothandels-,
rechtspersonen of overheidsklanten.
Winkelen verwijst over het algemeen naar het kopen van producten. Soms wordt dit gedaan om eindproducten te verkrijgen, inclusief benodigdheden zoals voedsel en kleding; soms vindt het plaats als een recreatieve activiteit. Bij recreatief winkelen gaat het vaak om
etalageshoppen: het leidt niet altijd tot een aankoop.
Markten en
winkels hebben een zeer oude geschiedenis, die teruggaat tot de oudheid. Enkele van de eerste winkeliers waren rondreizende
venters. Door de eeuwen heen zijn detailhandelszaken getransformeerd van weinig meer dan kleine kraampjes naar de verfijnde winkelcentra van de moderne tijd.
De meeste moderne handelaars nemen doorgaans een verscheidenheid aan beslissingen op
strategisch niveau, waaronder het type winkel, de te bedienen markt, het optimale
productassortiment,
klantenservice, ondersteunende diensten en de algehele marktpositionering van de winkel. Zodra het strategische handelsplan klaar is bedenken kleinhandelaars de handelmix die product, prijs, plaats, promotie, personeel en presentatie omvat. In het
digitale tijdperk probeert een toenemend aantal detailhandelaren bredere markten te bereiken door via meerdere kanalen te verkopen, waaronder fysieke en online detailhandel (
webwinkel). Digitale technologieën veranderen ook de manier waarop dat gebeurt. Consumenten betalen voor goederen en diensten. Ondersteunende diensten in de detailhandel kunnen ook het verstrekken van krediet, bezorgdiensten, adviesdiensten, stylistdiensten en een reeks andere ondersteunende diensten omvatten.
Winkels komen voor in een breed scala aan typen en in veel verschillende contexten - van
stripwinkelcentra in woonstraten tot grote,
overdekte winkelcentra. Winkelstraten zij soms alleen maar voor voetgangers. Soms heeft een winkelstraat een gedeeltelijk of volledig dak om een comfortabelere winkelomgeving te creëren en klanten te beschermen tegen verschillende soorten weersomstandigheden, zoals extreme temperaturen, wind of neerslag. Vormen van niet-winkelverkoop omvatten online detailhandel van goederen die via
postorder bij de klant komen.
Specifieke winkeltypen
Winkeltype |
Assortiment |
---|
Apotheek | Geneesmiddelen |
Drogist | Lchaamsverzorgingsartikelen, bepaalde geneesmiddelen |
Bloemisterij | Bloemen en Planten |
Tuincentrum | bloemen, planten, Tuinbenodigdheden |
bakkerij | broodproducten, banket, gebak |
Boekhandel | Boeken |
Kantoor | Kantoorartikelen |
Kiosk | Tijdschriften, Versnaperingen, Tabaksartikelen |
Kledingwinkel | Kleding |
Autodealer | Automobielen |
Opticien | Brillen, Contactlenzen |
Slagerij | Vlees en Vleeswaren |
Poelier | Wild en Gevogelte |
Seksshop | Erotische artikelen |
Juwelier | Sieraden |
Bijouterie | Eenvoudige sieraden |
Snoepwinkel | Breed assortiment zoetwaren |
Viswinkel, Vismarkt | Vis | Bouwmarkt | In Belgiê: Brico, Gamma, Hubo |
Speelgoedwinkel | Speelgoed |